>Spotteforedrag - Niels Erik Folmann<


Det handler om mode, og det handler om penge.

Så kort mener kommunikationsrådgiver og livsstilsekspert Niels Erik Folmann, man kan forklare, hvorfor kildevand på bare få år er blevet en naturlig del af vores forbrug.

- I dag kan man nærmest undre sig over, hvordan vi har levet uden. Bare kig på, hvor mange, der altid bærer rundt på en flaske, siger han.

Men kildevand er langt fra kun en måde at slukke tørsten på. Det er faktisk i endnu højere grad et signal til omverdenen.

- En kildevandsflaske viser, at man er sund og har styr på tilværelsen. Den signalerer velvære og overskud, mener livsstilseksperten.

Niels Erik Folmann har i årevis arbejdet i reklamebranchen og er kendt fra DR- tvs program Kender du typen? Han lever af at spotte, hvad der er oppe i tiden og sælger. Op netop kildevand er et af de produkter, han vurderer, bliver meget større de kommende år.

- Der er nogle trendspottere og investorer, der har set et marked i vand, og det virker, siger han.

Kildevandsbølgen falder nemlig sammen med en generel trend i samfundet. Det sunde er i højsædet, vi vælger økologi og går op i at spise ernæringsrigtigt. Men samtidig vil vi også vide, hvad det, vi putter i munden, er lavet af, og hvor det komme fra.

- Det har bryggerierne forstået. Derfor har vandet fine navne og på etiketten kan man læse nøjagtig, hvor det er hentet op, siger Niels Erik Folmann og nævner den nye danske kildevand Egekilde som et eksempel.

Vi har råd til dyrt vand

Den anden årsag til, at de klare dråber på rekordtid er blevet populære er penge eller rettere velstand. Vi køber så at sige kildevand, fordi vi har råd til det.

- Vi ved jo rent faktisk godt, at det er alt for dyrt sammenlignet med vand fra vandhanen, men det emotionelle vinder over det rationelle, siger han.

Niels Erik Folmann kalder det boomende salg af kildevand for et resultat af meget dygtig markedsføring, og han mener langt fra, vi har set det sidste.

- Nej, jeg tror virkelig, der skal meget til at stoppe det. Ikke engang nogle år med økonomisk smalhals vil kunne bremse kildevandssalget. Nu er markedet jo skabt, siger han.